Nadat gebruikers zich jarenlang door de ICT specialisten in witte jassen van alles hebben laten aanpraten, tot aan Windows ME toe, omdat techniek en computers nu eenmaal te ingewikkeld waren om zelf te regelen, lijken ze nu in opstand gekomen.  En dreigen hun zaakjes zelf te regelen en de reseller te omzeilen.  Cloud diensten en BYOD, de 2 laatste nagels aan de doodskist van de slapende IT-dienstverlener?

Ze doen het zelf wel

Met cloud diensten als Dropbox weten ondernemende gebruikers al enige tijd onder het security juk van de ICT afdeling uit te komen.  USB sticks waren al een tijdje verboden natuurlijk, nadat er iets te veel in taxi’s en huurauto’s gevonden waren voorzien van sappige informatie waar de Snowden’s van deze wereld hun vingers bij af zouden likken, maar nu blijkt dat steeds vaker gevoelige informatie via een gratis Dropbox of Skydrive accountje eindemiddag online gezet wordt zodat het werk in de avonduren nog even afgemaakt kan worden.

En met de BYOD trend gaan ze ook nog eens hun eigen spulletjes gebruiken.  Zelf een lekker flesje wijn meenemen naar een feestje is tot daaraantoe, maar je eigen computer of tablet meenemen en gebruiken in plaats van de prachtige, hoewel ietwat lompe of verouderde, apparaten die de werkgever standaard beschikbaar stelt is wel wat ondankbaar…

De feiten

Feit is dat inmiddels in de Westerse wereld meer tablets verkocht worden dan computers.  En wereldwijd meer smartphones dan mobiele telefoons.  En die dingen bestonden een paar jaar geleden nog niet eens.

Feit is dat al meer dan de helft van die apparaten BYOD zijn, dus aangeschaft en meegebracht door de gebruiker zelf.  Feit is dat al die tablets en smartphones door de gebruikers zelf lekker van software voorzien worden uit allerlei app stores.  Daar komt geen reseller of IT dienstverlener meer aan te pas.

Feit is dat de MKBer steeds meer zijn eigen boontjes dopt.  Gewoon, omdat het kan.  En omdat het lekker snel gaat, en handig is bovendien.  En goedkoop ook nog eens.  De IT-dienstverlener staat er bij en kijkt er naar – als ie het al in de gaten heeft.  Waarschijnlijk merkt ie vooral dat zijn klant steeds minder vragen stelt, lekker rustig hij zal wel tevreden zijn.  Terwijl zijn klant gewoon bezig is hem elke dag minder nodig te hebben…

En nu?

Op zich is hier natuurlijk niks mis mee.  Gebruiker blij, gaat vast ook meestal allemaal goed.  Tot het niet goed gaat, data zoek raakt, of gestolen.  En blijkt dat al die mooie BYOD apparaten niet beheerd kunnen worden.  Niet op afstand gewist, of toegang geblokkeerd, of opgespoord.  Gebruiker niet meer blij…

Hier ligt dus eigenlijk wel een mooie kans voor de slimme IT dienstverlener.  Niet vechten tegen de BYOD trend, want dan gaat het alleen maar meer om hem heen, maar samenwerken met die eigenwijze gebruikers.  Zorgen dat er beheer en regie komt, dat de apparaten aan de ene kant open zijn en vrij gebruikt kunnen worden, maar dat aan de andere kant de bedrijfsdata wel veilig is.  Zonder aan gebruiksgemak te tornen wel zorgen dat ingeval van verlies of diefstal direct gereageerd kan worden.

Door een goed mobile device management systeem te introduceren.  En door smartphones en tablets te voorzien van SIM kaarten die goed beheerd kunnen worden, door de IT dienstverlener zelf.  Door dus de controle over te nemen over die mooie BYOD apparaten, vanuit service. De gebruiker vrijheid geven maar wel te zorgen voor een goed vangnet.  Gewoon, omdat ook dat kan.  En zo een mooie band met de klant behouden danwel opgebouwd kan worden, voordat ie er echt helemaal vandoor is.

Deze column verscheen in Connexie oktober 2013.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s