Page 9 of 10

Online leven in 2015

De afgelopen 10 jaar is onze wereld enorm veranderd. Apparaten als smartphones en tablets bestonden nog niet, muziek kochten we nog gewoon in een winkel op een schijfje, en als we iets met onze vrienden wilden delen dan gingen we een biertje of kopje thee drinken met elkaar. De cloud was toen nog gewoon iets waar regen uit viel, en internet was een factortje 1000 langzamer dan nu. Het is al lastig terug te denken aan die goede oude tijd, en nog veel lastiger om vooruit te kijken hoe het er over 5 jaar uit zal zien. In deze mooie infographic-animatie wordt een mooie impressie gegeven van wat we over 5 jaar kunnen verwachten.

Loslaten om te vliegen

Een jaar of 4 geleden deed ik als onderdeel van een training een survivalweekend in de Ardennen. Een weekend van afzien, ontberingen, honger, kou en allerlei lessen, met als persoonlijk hoogtepunt het moment dat ik van een rots zo’n 30 meter (het leek wel 100) de diepte inkeek alvorens aan een touw ab te seilen. Niets dan zwaartekracht tussen mij en de grond ver weg, en vertrouwen op een stuk touw plus mijn eigen vermogen om met de nieuwe situatie om te gaan. Het lastigste was niet het abseilen zelf, dat gaat uiteindelijk vanzelf, maar het besluiten van de rand af te kukelen, de vaste grond te verlaten. Loslaten, een split second beslissing met grote gevolgen.
Continue reading → Loslaten om te vliegen

IT-NEXT

In IT-NEXT aflevering 6 (uitgezonden op RTL-Z 14-17 mei 2011), over hoe te beginnen met cloud computing, was Rob Kurver een van de gasten, naast Ron Tolido (CapGemini) en John Hermans (KPMG).

Veronica the young one

Het broeit in telco- en media land. Sanoma neemt SBS6 over, UPC aast op Ziggo, KPN geeft een winstwaarschuwing en reorganiseert, Verizon kocht al Terremark. Uitgeverijen gaan zich steeds meer bemoeien met TV en software (apps) en telecom bedrijven gaan zich bezighouden met diensten, media en cloud. De reseller van de toekomst heet Veronica!

Continue reading → Veronica the young one

Waar ik gelopen heb

Vorige week mocht ik, als ervaringsdeskundige, op het Centre4Cloud in Twente vertellen waarom het nu tijd is om met cloud diensten aan de gang te gaan. In de zaal zaten ondernemers, consultants, studenten, medewerkers en managers van grote bedrijven, bijna allemaal al bezig met cloud en SaaS diensten in enige vorm.

Continue reading → Waar ik gelopen heb

Lync met wat je al hebt

Voor de Chinezen is 2011 het jaar van het konijn, voor Microsoft het jaar van de voice. Belangrijk onderdeel van Office365, de opvolger van BPOS waarmee de strijd met Google serieus aangegaan wordt, is Lync, de opvolger van OCS. Online, dus presence, chat, audio- en video conferencing allemaal als eenvoudige dienst, met de Communicator Client op de desktop prachtig geïntegreerd met het hele portfolio aan toepassingen, zoals Exchange en Dynamics CRM. Prima verhaal, en vol commitment uitgedragen door Microsoft. Er zijn alleen een paar kleine uitdagingen die brede adoptie buiten de Enterprise nog in de weg staan, en daarom wordt dit een spannend jaar voor iedereen die met cloud en IT en telecom bezig is.

Continue reading → Lync met wat je al hebt

Veel bewolking verwacht

Vroeger waren de eerste weken van het nieuwe jaar rustig. We kwamen bij van de oliebollen, deden nog een borrel hier en daar, misschien nog even naar de wintersport. Langzaam kwam het leven weer op gang na het kerstreces, en als je mazzel had liep alles half januari weer lekker. Dit jaar was dat, voor mij in ieder geval, geheel anders. En ik hoor het veel in mijn omgeving. Vanaf de eerste dag een volle agenda, plannen maken en invullen, nieuwe klanten en partners. Alsof we na twee rustige jaren door de ‘economy reset’ eindelijk weer mogen in 2011!

Continue reading → Veel bewolking verwacht

De blauwe reseller

Het boek ‘Blue Ocean Strategy’ uit 2005 van W. Chan Kim en Renée Mauborgne beschrijft hoeveel slimmer het is voor bedrijven om voor de blauwe oceaan te kiezen, waar het rustig is, in plaats van de rode waar het druk is en concurrenten elkaar afmaken. En toch is maar 1 op de 7 bedrijven zo handig. De meeste kiezen voor rood. Ze doen wat al door velen gedaan wordt, en onderscheiden zich niet fundamenteel van hun concullega’s. Gevolg: lage marges, ontrouwe klanten en hard werken om te overleven. Terwijl met een portie lef en creativiteit iedereen blauw kan kiezen.

Continue reading → De blauwe reseller

Wonderteam

Een van de favoriete programma’s van mijn jonge kinderen is Wonderteam, een animatieprogramma dat vooral ‘s ochtends vroeg uitgezonden wordt en waarin een team bestaande uit een eendje, een cavia en een schildpad samen dieren redden en allerlei avonturen beleven in hun vliegende boot. Het motto is natuurlijk dat alleen door samenwerking en teamwork mooie resultaten bereikt kunnen worden. Het eendje is dapper, de cavia sterk en de schildpad slim, en samen zijn ze een wonderteam. Mijn kinderen vinden het fantastisch en geloven er volledig in.

Continue reading → Wonderteam

Cloud fear factor

Uit onderzoek van Microsoft (juni 2010) blijkt dat ruim een kwart van de CEO’s op dit moment naar de cloud wil, terwijl dat voor minder dan vijf procent (!) van de CIO’s geldt. Ook Developers en IT Departments scoren met twintig en tien procent respectievelijk veel lager dan de CEO’s. En dat terwijl CEO’s natuurlijk nog een stuk minder bekend zijn met het betrekkelijk nieuwe fenomeen cloud computing dan de CIO’s en andere technisch onderlegden. Het is duidelijk de business kant van de organisatie die zorgt voor cloud adoptie, niet de technische kant. Waar is de CIO bang voor, wat is die cloud fear factor precies?

Continue reading → Cloud fear factor