Voice, en dan vooral mobiel, zorgde de afgelopen jaren voor miljardenwinsten bij de telco’s, maar is nu snel commodity aan het worden. Het business model verschuift van tikken naar diensten, van betalen per minuut of per bericht naar betalen voor functionaliteit en kwaliteit. Over 4 jaar verwacht de Europese telecom industrie dat 40% van de SMS revenue verdwenen is, en 20% van de voice revenue [bron: STL Partners Telco 2.0 Report, Nov 2011]. Ik sluit persoonlijk niet uit dat het nog harder zal gaan, nu de tipping point eenmaal bereikt is!
De oorzaak hiervan is de smartphone met zijn ‘over the top’ (OTT) diensten. Niet iedereen is blij met de erfenis van Steve Jobs… Met een mobieltje kon je vroeger bellen en SMSsen, tegenwoordig is de smartphone al de toegang tot je complete kantoor en entertainment, komende jaren wordt het je portemonnee en persoonlijke assistent die ook nog eens zorgt voor je sociale leven en je gezondheid. En ja je kan er ook nog steeds mee bellen, al zal dat over een paar jaar vooral VoIP zijn, net als de vertrouwde SMS nu snel verdrongen wordt door WhatsApp, Ping, iMessage, XMS, Facebook Messenger, Twitter en vele varianten.
Ik schrijf dit in London, waar gisteravond de Deloitte Technology Fast500 EMEA Award Ceremony plaatsvond. Slechts één technologie bedrijf (Logic Bilisim uit Turkije of all places) gaat de geschiedenisboeken in als de snelste EMEA groeier van 2011, maar 499 andere zijn ook winnaars met groei van minstens 300% in 5 jaar – het is niet overal Eurocrisis! Niet alleen in Amerika maar ook in Europa zijn entrepreneurs druk bezig met innovatie en nieuwe technologie. Opvallend is dat er dit jaar zoveel bedrijven bij zitten die zich met VoIP, hosted voice, UC en Cloud Communication bezighouden.
In 2012 zal de integratie van voice en IT diensten keihard doorzetten. SMS als stand-alone berichtendienst zal steeds meer vervangen worden door sociale platformen waarop je ook berichten kunt versturen aan elkaar. Smartphones worden steeds slimmer en gaan lekker zelf bedenken hoe ze het beste een bericht kunnen sturen, liefst natuurlijk gratis. Ook zal het onderscheid tussen vaste en mobiele telefonie steeds meer verdwijnen, door hosted voice diensten waarin smartphones gewoon meedraaien. Meer en meer zal voice onderdeel zijn van een pallet aan cloud diensten, geïntegreerd met de hosted desktop, online boekhouding, CRM of andere omgevingen. Was dit afgelopen jaren nog werk voor specialisten, in 2012 zullen steeds meer cloud aggregators de markt opgaan met een volledig pakket van diensten dat eenvoudig via een web portal op maat samengesteld kan worden. Een menu kaart van mogelijkheden waarbij de gebruiker zelf online aangeeft wat hij wil combineren. Zoals we boeken kopen bij Amazon.com of Bol.com, mode en huishoudelijke artikelen bij Wehkamp.nl, zo kopen we straks onze cloud diensten bij een cloud aggregator.
Als Nederlandse hosted voice specialist doet Voipro het goed en met ons indirecte model staan we prima gepositioneerd om middels intensieve samenwerking met de juiste IT, telecom en cloud partners snel te blijven groeien de komende jaren. Wij zien onszelf niet als telecom of IT club maar als provider van cloud communicatie diensten die onderdeel uitmaken van totaaloplossingen. We staan wereldwijd aan de vooravond van een nieuw tijdperk waarin technologie moet helpen de nodige problemen op te lossen, en hiertoe zullen oude en nieuwe partijen het lef moeten hebben de handen ineen te slaan om met innovatieve oplossingen te komen. Wij zijn er klaar voor!
Rob Kurver is oprichter en CEO van Voipro International BV, the cloud communication company.
Leave a Reply