Als we over een tijdje terugkijken zal de zomer van 2011 het moment zijn dat het PC tijdperk, na precies 30 mooie jaren, eindigde. HP heeft zijn PC-divisie, 10 jaar na Compaq overgenomen te hebben, in de verkoop gedaan. En passant wordt ook WebOS, vorig jaar nog binnengehaald als grote nieuwe belofte, gedumpt. De TouchPad moest Apple’s iPad van de kaart vegen maar bleek totaal niet te verkopen. Totdat ie voor 99 dollar in de ramsj belandde, nu is het een leuke afstandsbediening, boekensteun of gewoon museumstuk en niet aan te slepen. RIP PC.
In het BYOD (Bring Your Own Device) tijdperk is voor de PC geen hoofdrol meer weggelegd, die is de komende tijd voor de smartphone en tablet, en de koningen van de PC tijd spelen vooralsnog niet mee in die markt. Volgens analisten als IDC zal Apple, inmiddels op de beurzen het meest waardevolle bedrijf ter wereld, de komende jaren haar schier monopolie vasthouden op tablets, en nog de nodige verkooprecords breken. De tablet is de PC van de toekomst, met de smartphone als het kleine broertje voor in de broekzak. En Apple is druk bezig om ook de oude vertrouwde laptop te veranderen in een tablet die je kan openklappen. De tablet is de norm geworden.
Net als IBM dat 7 jaar geleden haar PC tak al afstootte gaat HP zich voortaan ook meer richten op zakelijke software. Ze doet haar grootste overname ooit door voor een slordige 10 miljard een software bedrijfje in te lijven dat beheerssoftware maakt voor bedrijven die cloud diensten in de markt zetten. En HP blijft natuurlijk gewoon servers en netwerk spulletjes maken, plus software en printers, dus alles dat de zakelijke klant (gebruiker of aanbieder) nodig heeft. Dat wil zeggen, alles behalve het endpoint, het device dat de gebruiker in zijn handen houdt. Een mooie illustratie van het oprukkende consumentisme, de splitsing tussen het ‘eigen’ device en de infrastructuur in de cloud waar dat device aan koppelt voor de (zakelijke) diensten.
Terwijl HP zich uit de PC business terugtrekt stapt Google juist meer in de tablet en smartphone business door voor een dikke 10 miljard de mobiele tak van Motorola te kopen en zo net als Apple en Microsoft (met haar Nokia en RIM allianties) een eigen smartphone platform in handen te krijgen. Inclusief de nodige patenten natuurlijk, de strijd is inmiddels ook op dat vlak in volle gang. Er gaan nu al meer mobiele devices over de toonbank dan niet-mobiele, en die trend zal de komende jaren nog verder doorzetten. Zeker als de komende jaren LTE (4G netwerken) gemeengoed worden en mobiele devices, voorzien van de juiste business apps, op steeds meer plaatsen een volwaardig of superieur alternatief worden.
Darwin zei al lang geleden dat het niet de sterkste of slimste is die overleeft, maar degene die het beste is in veranderen. Degene die dit het afgelopen decennium als geen ander begrepen heeft is Steve Jobs, die nu het CEO stokje van Apple eindelijk echt kan doorgeven. Zoals de iPod de muziekindustrie compleet veranderde, zo hebben iPhone en iPad de “personal computer” eindelijk echt personal gemaakt, een apparaat om toegang te krijgen tot de cloud. RIP PC.
Leave a Reply