Het hing al enige jaren in de lucht maar het wordt nu echt tijd voor telco’s om afscheid te nemen van hun geliefde cash cows, en er nieuwe business modellen voor in de plaats te zetten. Het afrekenen op basis van tekstberichten of belminuten werkt niet meer nu er meer smartphones dan dumbphones verkocht worden en gebruikers massaal overschakelen op diensten als WhatsApp, Ping, Microsoft-Skype en VoIP. Telco’s die er in 2011 of uiterlijk 2012 niet in slagen zichzelf te veranderen in servco’s zijn ten dode opgeschreven.
Het jaar 2011 zal de geschiedenis ingaan als het jaar dat de SMS cash cow (van grofweg een miljard euro per jaar) onverdoofd geslacht werd door de smartphone. Er zijn sinds de introductie van de iPhone in 2007 inmiddels zo’n 300 miljoen iOS en Android apparaten verkocht, waarvoor er bijna een half miljoen apps te koop zijn. Een van die apps is WhatsApp, een simpel programmaatje waarmee korte tekst berichten uitgewisseld kunnen worden. Net zoals SMS, maar dan via Internet – en dus effectief gratis. In het begin leuk voor de nerds, maar na alle ophef van de afgelopen maanden over net neutraliteit en deep packet inspection is het inmiddels in Nederland al geïnstalleerd op 40% van de iPhones. Dit groeit nu maandelijks met ongeveer 10 procent, en in de nieuwe versie van iOS is het zelfs standaard: na de zomer gaat je iPhone zelf zonder dat je het merkt of iets hoeft te doen SMS berichten via Internet sturen wanneer mogelijk. RIP SMS.
Deze verandering wordt door analisten al jaren voorspeld, en al jaren worden deze waarschuwingen door de telco’s genegeerd. Mensen hebben de natuurlijke neiging te denken dat verandering geleidelijk plaatsvindt, en dat er altijd nog op gereageerd kan worden als de eerste ‘echte’ tekenen zich concreet aandienen. Malcolm Gladwell beschrijft in zijn boek “The Tipping Point” heel mooi hoe dit werkt, en vooral ook waarom dit soort sociale veranderingen zo plotseling optreden.
Na de SMS zal ook de klassieke belminuut sneuvelen, en vervangen worden door VoIP. De overname van Skype door Microsoft zal de komende jaren zorgen voor verdere integratie van VoIP op de smartphones en desktops, en waarschijnlijk ook in Facebook. Apple staat op het punt zijn FaceTime dienst ook zonder video te gaan enablen, en kan de komende tijd verder integreren met Twitter. En ook Google heeft al enkele jaren een Google Talk dienst draaien waarbij chat en voice en video gecombineerd worden. Dit alles terwijl Microsoft Nokia en RIM aan het inlijven is, en Apple kijkt naar een eigen (LTE) carrier.
De grote vraag is of de klassieke telco’s in staat zullen zijn om snel genoeg alternatieven te ontwikkelen om de concurrentie met de nieuwe telco’s zoals Apple, Microsoft en Google aan te kunnen, of dat ze definitief in een rol als infrastructuur provider gedwongen zullen worden. Het zal daarbij om echte diensten en oplossingen moeten gaan, niet om prijsverhogingen voor klanten die dit soort nieuwe diensten willen gebruiken! De telco die dit als (een van de) eerste snapt en goed aanpakt wacht een mooie toekomst.
Leave a Reply