Vorige week mocht ik, als ervaringsdeskundige, op het Centre4Cloud in Twente vertellen waarom het nu tijd is om met cloud diensten aan de gang te gaan. In de zaal zaten ondernemers, consultants, studenten, medewerkers en managers van grote bedrijven, bijna allemaal al bezig met cloud en SaaS diensten in enige vorm.

Er ontstond een levendige discussie over samenwerking, ecosystemen, innovatie, en hoe cloud en SaaS de komende jaren voor enorme veranderingen en kansen voor (ook Nederlandse) bedrijven zullen gaan zorgen. Een groot verschil met zes jaar geleden! Toen wij in april 2005 met de idee kwamen dat een telefooncentrale eigenlijk een wat achterhaald concept was, en dat het ging om de functionaliteit, niet de machine, en toen we daarvoor een business plan schreven en investeerders vonden en een eigen voice platform ontwikkelden en daarmee in 2007 de markt opgingen en klantje voor klantje binnenhaalden, toen was het allemaal nog niet zo voor de hand liggend. In die tijd moesten we nog dagelijks uitleggen wat een datacenter was, waarom dat minstens zo veilig was als de eigen meterkast op kantoor, wat het voordeel was van afrekenen per gebruiker per maand, waarom we dachten dat het handig was voor een ondernemer om overal te kunnen werken en niet meer gebonden te zijn aan het eigen kantoor met vaste plekken, enzovoort.

Eigenwijs

De reacties van de gevestigde orde varieerden van totale desinteresse tot actief ongeloof. “Dat heeft nooit gewerkt, gaat vanzelf weer weg.” “Zijn jullie die jongens die die grote broek aangetrokken hebben.” “Waarom zou je abonnementen willen verkopen in plaats van apparaten.” “Die technologie koop je toch gewoon in Amerika.” Gelukkig waren we te naïef en/of te eigenwijs om ons hier door tegen te laten houden. Eén voor één overtuigden we met een goede oplossing en passievol verhaal klanten, resellers, distributeurs en andere partners. Guy Kawasaki’s laatste boek, Enchantment, beschrijft prachtig hoe dit werkt. En nu cloud en SaaS normaal zijn, en hosted voice niet meer mag ontbreken in het portfolio van de moderne IT/telecom-reseller, trusted advisor of cloud-integrator/aggregator, zitten wij midden in de tornado en zijn we een van de voorbeelden van mooie innovatie van Nederlandse bodem. En mag ik uit zes jaar ervaring praten over de grote verandering naar cloud diensten die wij van nabij hebben meegemaakt en waar we actief aan hebben bijgedragen. En wil de gevestigde orde graag met ons praten over samenwerking. Want we zijn nu cool…

Weg

Een mooi liedje van Acda en de Munnik gaat over “waar ik gelopen heb is van nu af aan een weg”. En dat we die weg gecreëerd hebben voelt goed, daar ben ik dankbaar voor en trots op. Dat maakt zes jaren keihard werken en investeren de moeite waard. We hebben vanuit enkel een visie iets moois opgebouwd, en we staan nog maar aan het begin van het nieuwe cloud tijdperk, met allemaal nieuwe kansen. Waar ik gelopen heb is van nu af aan een weg, ben benieuwd wie de nieuwe TomTom in de cloud gaat worden!

Rob Kurver

Deze column is opgedragen aan mijn vrouw, Laila, en kinderen, waar het uiteindelijk allemaal om gaat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s